Jouw meest ideale doelgroep
Laten wij wederom het voorbeeld nemen dat jij handelt in motoronderdelen van een specifieke motor. Jij bepaald in de eerste stappen van de onderneming al snel wie jouw doelgroep is of wordt. Dit is vaak nog wel een algemeen beeld wat naderhand gesegmenteerd dient te worden. Wij adviseren je dan ook om een specifieke niche te kiezen in de markt en daar een specialist van te worden. Zo wordt jij een enorme topper in de werkzaamheden, maar kun je ook specifieker jouw doelgroep segmenteren en dus gemakkelijker bereiken. Een voorbeeld van jouw doelgroep kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
- Gemiddelde leeftijd van de koper is 42 jaar
- 85% van de klanten zijn mannelijk
- 40% van al jouw website bezoekers zijn afkomstig uit de provincie Noord-Brabant
- 77% zijn niet getrouwd
Hieruit kan je in grote lijnen concluderen dat jouw ideale klant een single man is van rond de 40, die woonachtig is in Noord-Brabant.
Waar is je doelgroep actief?
Nu dien je te onderzoeken waar jouw ideale klant voornamelijk actief is. Dit kan je onderzoeken door bijvoorbeeld enquêtes in te laten vullen door bestaande klanten. Denk hierbij aan vragen zoals ‘hoe ben jij bij mijn organisatie uitgekomen?’ of ‘welk zoekwoord heb jij gebruikt in Google om mij te vinden’? Vraag daarnaast ook naar de interesses van jouw doelgroep zodat jij weet op welke sociale media kanalen zij actief zijn.
Is het je gelukt om jouw doelgroep te formuleren? Dan kan jij door naar de volgende stap in onze SEO stappenplan!
Lukt het je niet om duidelijk beeld te vormen van jouw doelgroep? Dan helpen wij je hier graag bij! Neem contact met ons op.