Interne links zijn goed voor Google
Interne links zijn niet alleen goed om jouw teksten te verrijken maar ze zijn ook nog eens goed voor Google. Elke zoekmachine waardeert het immers als je linkjes hebt, extern en intern. Een link houdt namelijk in dat een pagina waardevol is. Interne links zijn de links die verwijzen naar een andere pagina op je website. Heb jij meerdere links, dan geef je daarmee aan dat je waardevolle artikelen hebt. Overdrijf het echter niet. Let hierbij wel op dat je niet zomaar naar een willekeurige pagina door linkt, maar naar iets nuttigs en vooral relevants. Als bezoekers op een pagina terecht komen waar ze niet naar opzoek waren zullen ze snel weer vertrekken en dit heeft een negatief effect op jouw website.
Wanneer moet ik intern linken?
Interne links maak je als een artikel op een andere pagina op je website relevant is. Je hebt bijvoorbeeld een artikel over de geschiedenis van het internet. Hier zijn hele boekdelen over te schrijven. Als je dit doet is de kans echter zeer groot dat je het overzicht en daarmee de leesbaarheid van je artikel verliest. Je verwerkt in dit artikel de belangrijkste punten en als mensen hierover meer willen weten link je ze door naar het relevante artikel op die andere pagina. Ook in dit artikel kun je op zijn beurt interne links plaatsen naar andere relevante artikelen over specifieke gebeurtenissen in de geschiedenis van het internet. In deze interne links gebruik je altijd een keyword. Zo zien bezoekers in een oogopslag waar deze link over gaat.
De link title
Ook een link heeft, net zoals een afbeelding een alt tag heeft, een title attribuut. Wanneer jij met je muis over de link gaat zie je deze “extra tekst” links onder in beeld verschijnen, deze geeft extra informatie over de link. Ook hierin kun je een keyword plaatsen, wat weer profijtelijk is voor de SEO. De link title ziet er als volgt uit in HTML;
a href="http://www.voorbeeld.nl/de-geschiedenis-van-internet" title="De">De geschiedenis van internet
“De geschiedenis van internet” is hier maar liefst drie keer in verwerkt. Het begin van deze code vormt de URL van de pagina waar je naartoe gaat linken. Het tweede deel van de code is de title attribute en het laatste deel vormt de blauwe letters die aangeven dat de link klikbaar is.