Binnen 24 uur reactie
Advies van experts
Meer klanten en/of leads
Voordelige tarieven

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek doen is belangrijk als jij je website en content wilt optimaliseren. Mensen zoeken namelijk op bepaalde termen, en dit zijn niet altijd de termen die jij denkt dat worden gebruikt. Als je termen met een laag zoekvolume gebruikt in je teksten zul je waarschijnlijk nooit een hoge positie bereiken bij Google. Verder moet je rekening houden met het verschil tussen short tail en long tail zoekwoorden. Een short tail zoekwoord bestaat uit één woord, waarop een hoog zoekvolume zit, maar ook veel concurrentie. Een long tail zoekwoord bestaat uit meerdere woorden. Het zoekvolume hierop is lager, maar de concurrentie die dit woord gebruikt daardoor ook. Een zoekwoordenonderzoek biedt jou meer inzicht in de woorden die gebruikt worden door je concurrentie en je potentiële klanten.

Het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek: 4 stappen

Wanneer je een zoekwoordenonderzoek gaat uitvoeren, dan is het belangrijk om goed in stappen te werk te gaan. Zo zie je niets over het hoofd en ben je zeker dat je de juiste zoekwoorden vindt voor jouw website en je doelgroep.

1.Brainstorm over zoekwoorden die je kunt gebruiken

Denk hierbij aan de missie van je bedrijf. Ook de producten die je verkoopt en wie jouw doelgroep is speelt hierin een rol. Denk vanuit je doelgroep, op welke woorden zouden zij zoeken? Wat is relevant? Vergeet niet om naar je concurrentie te kijken. Zij hebben (waarschijnlijk) ook een zoekwoordenonderzoek gedaan. De zoekwoorden die zij gebruiken zijn dus niet voor niets gekozen. Op deze woorden zal veel gezocht worden, maar je kunt deze niet klakkeloos overnemen.

2. Gebruik een zoekwoordentool

Kies een zoekwoordentool en zoek op de woorden die je in stap 1 hebt bedacht. Wat is het zoekvolume, welke woorden zijn hot? Wat is de zoekwoordmoeilijkheid, welke woorden zijn haalbaar? Overweeg hoe groot de kans is dat je hoog zult scoren op deze zoekwoorden. Probeer verschillende vormen en kijk ook naar de opties en alternatieven voor zoekwoorden en content die de tool je biedt. Jouw ideeën zijn misschien niet altijd de beste. Er zijn verschillende gratis tools beschikbaar online, zoals Ubersuggests. Deze hebben echter vaak een limiet aan het aantal zoekopdrachten dat je per dag, week of maand kunt doen. Het kan daarom verstandig zijn je aan te melden bij een betaalde tool. De betaalde opties bieden meestal ook meer mogelijkheden.

3. Definitieve keuze van de zoekwoorden

Bedenk je strategie, overweeg welke woorden je gaat gebruiken en hoe. Je kunt voor iedere webpagina een andere combinatie van zoekwoorden gebruiken. Structureer je website wel slim. Kies voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume maar houd rekening met de zoekwoordmoeilijkheid. Breid je gekozen lijst met zoekwoorden uit met long tail zoekwoorden.

4. Pas de zoekwoorden toe

Pas de zoekwoorden uit stap 3 waarop je gaat targeten toe in je content of creëer nieuwe content waarin je de gekozen zoekwoorden verwerkt. Vergeet niet deze content up to date te houden. Termen waarop mensen zoeken kunnen veranderen. Dat betekent dat jij ook je content zal moeten aanpassen hieraan. Een zoekwoordenonderzoek voor je dus meerdere keren uit om je website echt te optimaliseren. 

Kan je extra informatie gebruiken voor het vinden van de juiste zoekwoorden? Klik dan hier!

Vorige stap Volgende stap

Vraag hier je gratis offertes aan

Benieuwd naar de beste prijzen voor het uitbesteden van je SEO? Vraag hieronder vrijblijvende offertes aan

Interesse in:

Handige links

© Seomarktplaats.nl 2024 | Sitemap | Disclaimer | Nieuws | Partners | Seo vacatures |
Toch je SEO uitbesteden?