Hoe zoeken mensen?
Mensen hebben vele redenen waarom zij gebruik maken van het internet. Je kunt deze redenen grofweg onderverdelen in 4 categorieën;
- Social media en gamen
- Informatiezoektocht (bijvoorbeeld voor school of werk)
- Voor-onderzoek voor een aankoop
Wanneer je van plan bent een nieuwe aankoop te doen wil je natuurlijk wel eerst weten welke producten er zijn, hoeveel ze kosten en welke het beste is. In deze categorie worden brede en algemene zoektermen gebruikt. - Doen van een aankoop
Mensen zoeken naar de website om hun daadwerkelijk aankoop te doen na het voor-onderzoek
De vierde categorie is het belangrijkste. Hierbij is de consument specifiek opzoek omdat hij of zij al weet wat de aankoop zal worden. Er zullen dus ook specifieke zoekwoorden worden gebruikt. Je kunt je keywords dus het beste op deze manier van zoeken afstemmen.
Welke keywords moet je dan precies gebruiken? De beste manier om op een natuurlijke wijze hoog te scoren in de zoekresultaten is door iets aan te bieden waar mensen naar opzoek zijn en daadwerkelijk willen vinden. Maar liefst 70% van de internetgebruikers kijkt niet verder dan de eerste vier zoekresultaten bij een zoekopdracht. Als je hier niet tussen staat kun je een hoop bezoekers mislopen. Verplaats je daarom in de bezoeker van jouw website en bedenk relevante zoektermen. Deze kun je verwerken in de pagina's, de titel, links of anchors en opschriften.
De zoekmachines indexeren de zoekwoorden en combinaties hiervan. Als de zoekmachine het zoekwoord niet in jouw content kan vinden zul jij niet hoog eindigen op de resultatenpagina. Als je weet welke zoekwoorden het meest gebruikt worden kun je hier je specifieke pagina's op je website aan wijden. Elke pagina zorgt met deze keywordcombinaties voor een hogere positie in de zoekmachine.
Voorbeeld keywordcombinatie;
Stel je staat op het punt een nieuwe auto te kopen en bent daarvoor opzoek naar een autolening. De kans dat jij in de zoekmachine zoekt op “goedkope autolening” is vrij groot. Ben jij een kredietverstrekker en wil jij graag hoog scoren op de resultatenpagina van de zoekmachine, dan is het van belang dat jij een pagina op je website wijdt aan de zoekwoordcombinatie “goedkope autolening”. De kans dat je hier erg hoog op scoort is echter klein als jij maar een kleine speler bent in de wereld van de kredietverstrekkers, je moet immers opboksen tegen de grote spelers. Het kan dan voordelig zijn om een keyword toe te voegen. Het zoekvolume is hierop vaak wat lager, maar de kans dat jij hoger scoort wordt groter door de verminderde concurrentie.
Kies je keywords met gezond verstand
Het is belangrijk om goed na te denken over de keywords die jij gaat gebruiken. Het gebruik van een keyword waar vaak op gezocht wordt is vaak namelijk niet genoeg om hoog te scoren bij de zoekresultaten. Zoekt iemand op “Audi”, dan heeft een zoekmachine keuze uit miljarden websites om op de resultatenpagina te laten zien. Ben jij een autodealer? Dan heb je meer kans om gevonden te worden als je kiest voor bijvoorbeeld “tweedehands audi Rotterdam”. De zoekmachine heeft keuze uit minder websites en de zoeker komt zo eerder bij jouw website uit.
Logisch denken is de basis van het gebruik van de juiste keywords. De meeste zoekmachine gebruikers zoeken op 2 of 3 zoekwoorden per zoekopdracht. Denk daarom na over logische combinaties van zoekwoorden wat betreft jouw website. Verplaats je hierbij altijd in je doelgroep. Bedenk termen die zij zouden gebruiken als ze opzoek zijn naar jouw producten of diensten maar jouw naam nog niet kennen. Raadpleeg hierbij eventueel collega's, vrienden en kennissen, maar ook vakbladen, kranten en magazines. Maak een lijst van alle relevante zoekwoorden en zoekwoordcombinaties die je kunt bedenken. Gebruik ook synoniemen, enkel- en meervouden en houd rekening met de locatie van jouw bedrijf. Deze lijst kun je later nog uitbreiden.
Bedenk relevante zoektermen. Verplaats je in de bezoeker van jouw website.
Je kunt op verschillende manieren jouw lijst met relevante keywords uitbreiden. Je doel is immers om een grote lijst met zoekwoorden te realiseren en deze later te vergelijken met de concurrentie. Je kunt je zoekwoordenonderzoek bijvoorbeeld uitbreiden door gebruik te maken van Google suggesties. Wanneer jij bij Google een relevant zoekwoord intikt zal Google zelf met een suggestielijst komt.
Ook kun je gebruik maken van keyword software. Er zijn verschillende gratis maar ook betaalde tools om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Ook kun je gebruik maken van de Google keyword planner in Google Ads. Deze tool is een handig hulpmiddel om relevante en populaire zoekwoorden te achterhalen. De tool genereert namelijk zelf een lijst met relevante zoekwoorden als jij een zoekwoord dat van toepassing is op jouw website invoert. Ook kun je in deze tool vinden hoe vaak er maandelijks gemiddeld wordt gezocht op deze keywords.
stappenplan om zoektermen samen te stellen en te bepalen
Stap 1; brainstormen
Bedenk voor jezelf wat het onderwerp van jouw website is en welke zoekwoorden relevant kunnen zijn. Probeer te bedenken welke zoekwoorden jij zou intypen bij een zoekmachine als je op je website terecht zou willen komen. Brainstorm met iemand anders zoals collega's of vrienden, want twee weten immers meer dan één. Vergeet ook niet om je bedrijfsnaam, naam van je producten en vestigingsplaats in de keywords op te nemen.
Stap 2; denk zoals je doelgroep denkt
Niet iedere zoekmachinegebruiker zoekt meteen naar een bepaald product. Het kan namelijk zo zijn dat ze nog helemaal niet van het bestaan van dit product afweten en slechts zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Probeer daarom zoekwoorden te bedenken die passen bij het gebruik en de voordelen van jouw product of dienst. Let hierbij ook op enkel- en meervoud en synoniemen van de keywords die jij denkt dat relevant kunnen zijn. Vaak wordt door zoekmachinegebruikers ook gezocht op beschrijvende woorden zoals goedkoopste, beste of snelste.
Stap 3; kijk waar je nu al gevonden wordt
Door het gebruik van verschillende programma’s kun je profiteren van de website-statistieken om erachter te komen op welke zoekwoorden jij nu al scoort. Je kunt dan zien welke zoekwoorden mensen gebruiken voor ze op jouw website terecht komen. Dit zijn belangrijke zoekwoorden dus zorg ervoor dat deze zeker niet missen in je zoekwoordenlijst. Dat je al gevonden wordt betekent echter niet dat jij niks meer hoeft te doen, sommige zoekwoorden zullen jou immers nog beter laten scoren. Je kunt deze zoekwoorden ook gebruiken om inspiratie op te doen. Denk ook hierbij aan synoniemen en enkel- of meervouden.
Stap 4; check de keywords van je concurrentie
Heb je je lijst met keywords af? Bekijk dan nu eens je concurrentie. Typ de zoekwoorden die jij hebt bedacht eens in in de zoekmachine en kijk welke website in de top 4 van de resultatenpagina staan. Bekijk hierbij ook de metatags en gebruik de zoekwoorden die hierin voorkomen als inspiratie voor je eigen lijst.
Stap 5; Google's hulpprogramma voor zoekwoorden
Gebruik het hulpprogramma van Google om alle zoekwoorden op jouw lijst te checken. Het programma voorziet jouw van varianten en het zoekvolume van de keywords. Zo kun je je lijst nog verder uitbreiden.
Stap 6; Corrigeer je lijst
Gebruik het hulpprogramma van stap 5 om de meest belangrijke zoekwoorden te selecteren. Zet deze op volgorde, schrap onbelangrijke woorden en combineer termen wanneer nodig. Gebruik de keywords die jij overhoudt op je website om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekmachine.
Wat is het verschil tussen short en long tail zoektermen?
Er bestaan in principe twee soorten zoektermen; short tail en long tail zoektermen. Hieronder lees je meer over de verschillen tussen deze twee soorten.
Short tail zoektermen
Short tail zoektermen hebben betrekking op de korte en generieke zoekwoorden. Denk hierbij aan zoekwoorden als “autoverzekering” of “hypotheek”. Short tail zoektermen worden dan ook vooral gekenmerkt door het hoge zoekvolume. Dat betekent dat zoekmachinegebruikers vaak zoeken op deze termen. Dit betekent echter ook dat er veel concurrentie is en dat het behalen van een hoge positie in de resultaten relatief moeilijk is.
long tail zoektermen
Long tail zoektermen zijn daarentegen zoektermen die betrekking hebben op de meer specifieke zoekwoorden bestaande uit meer dan 1 woord. Denk hierbij aan “beste autoverzekering” en “goedkoopste autoverzekering zonder eigen risico”. Doordat de termen specifieker zijn is het zoekvolume vaak lager. Er zit echter een stuk minder concurrentie op deze zoekwoorden en de kans dat jij een toppositie behaalt is daarmee groter. Een ander voordeel van deze zoektermen is dat deze conversie gerichter zijn dan de short tail zoektermen omdat ze veel specifieker zijn.