Voor – en nadelen
Iedere SEO tool kent zijn voor – en nadelen. We zullen beginnen bij de voordelen.
Voordelen
- Met de SEO tool verkrijg je alle informatie die je nodig hebt om serieus met linkbuilding en het onderhouden van je backlinks bezig te zijn.
- Majestic bevat enkele unieke kenmerken die je bij andere SEO tools niet zult aantreffen. Hierbij kun je denken aan het Topics Report.
- Je ziet de Trust Flow van de websites waardoor je toxic backlinks en slechte anchorteksten snel naar voren haalt.
- Je kunt binnen een oogopslag herkennen waar je staat, hoe je backlinks zijn opgebouwd en waar de knelpunten liggen.
- Je werkt aan je autoriteit, analyseert de autoriteit van je concurrenten en wordt beter dan hen.
Nadelen
- Om deze tool te gebruiken ben je verplicht om een betaald abonnement af te sluiten
- Majestic is enkel voor linkbuilding. Voor andere SEO methoden heb je een andere SEO tool nodig.
Gebruiksvriendelijkheid
Het is mogelijk om de website om te zetten in het Nederlands. Dit maakt het voor veel Nederlandse gebruikers een stuk vriendelijker in gebruik vergeleken met andere SEO tools. Helaas is er geen mogelijkheid voor een gratis proefperiode, maar het Lite-pakket ligt aanzienlijk lager dan bij andere aanbieders. De SEO tool is erg overzichtelijk en handig in gebruik.
Tools / mogelijkheden
Zoals andere SEO tools heeft ook Majestic een groot aanbod aan handige tools die jou helpen bij het verbeteren van je website. Daarnaast kun je handig nieuwe zoekwoorden vinden en je concurrenten in de gaten houden. Hieronder vind je de handige tools die Majestic aanbiedt.
Site Explorer
Ongeveer iedere SEO tool heeft een Site Explorer, ook Majestic. Je krijgt hiermee waardevolle data, zoals de waarde die zij in Google hebben, van een website. Je krijgt vervolgens een inzicht in het aantal links dat naar de website verwijst. Hiermee wordt een schatting gemaakt hoe goed dit domein scoort. Daarnaast kijk je natuurlijk ook naar de soort backlinks, hier is een aparte pagina voor. Majestic houdt twee soorten data bij per website, een daarvan is de Trust Flow. De Trust Flow is het vertrouwen van de links die naar een website of pagina verwijzen. Een link vanaf een SPAM-website zorgt voor een lage Trust Flow en een link vanaf een website met hoge autoriteiten, zoals onafhankelijke media, zorgt voor een hoge Trust Flow.
De andere soort data per website is de Citation Flow. Dit is gebaseerd op de hoeveelheid links die naar een domein verwijzen. Verder heeft dit niets te maken met de kwaliteit van de links, mits ze niet van SPAM-websites komen. Een website kan bijvoorbeeld honderden links van kleine websites hebben en alsnog een lage score behalen. Desondanks heeft de website op dat moment een hoge Citation Flow.
Topical Trust Flow
Wellicht een van de beste features van de Site Explorer is de relatie tussen een website en de markt waar de website in actief is. Majestic noemt dit de Topical Trust Flow. Het is de bedoeling om zo veel mogelijk verwijzingen van websites binnen jouw markt te bemachtigen. De Topical Trust Flow laat vervolgens zien uit welk deel van de markt de links afkomstig zijn. Om hierachter te komen wordt een gigantische lijst aan data gebruikt.
Majestic houdt voor extreem veel websites bij in welk onderwerp zij vallen. Dit gebeurd op basis van keywords die op de website voorkomen. Op deze manier krijgen ze een goed beeld van de achtergrond van de website. Dit zijn onder andere factoren waar ook Google zich mee bezig houdt. Het is verstandig om telkens backlinks te krijgen vanuit eenzelfde onderwerp.
Majestic biedt jou de mogelijkheid om in te zien of er nieuwe websites online komen binnen jouw branche. Hierdoor ben jij altijd up-to-date van de websites waar jij de beste en eventueel nieuwe backlinks aanmaakt.
Welke domeinen verwijzen naar een website? Je wilt uiteraard weten hoe je ervoor staat met je eigen backlinks en de backlinks van je concurrenten. Met behulp van Majestic heb je binnen no-time een lijst met alle domeinnamen die naar een website verwijzen. Zo krijg je een breed beeld van de status van een website. Er worden duizenden domeinen die naar een website verwijzen in een lijst gezet. Met één knop kun je dit downloaden. Per domein wordt ook nog eens handige data gegeven. Met Majestic heb je ook tools waarmee je dieper kunt duiken en kunt uitzoeken welke pagina’s op andere websites linken naar specifieke pagina’s op jouw website of pagina’s op de website van een concurrent.
Anchor-teksten
Dit is de tekst die als links gebruikt wordt bij een verwijzing. De anchor-tekst is erg belangrijk om een goede positie in Google te verkrijgen. Door het gebruik van deze anchor teksten snapt Google waar de website over gaat en op welke zoekwoorden het moet vertonen. Door Majestic zie je welke anchor-teksten er in de links naar de website worden gebruikt.
Fresh Index
Met deze tool kun je de nieuwste data van het internet afhalen. Vaak worden de backlinks al binnen 24 uur gevonden, zodat ze sneller worden meegenomen in de berekeningen van de website. De backlinks naar concurrenten worden ook dankzij de Fresh Index super snel gevonden. Jij blijft zo goed op de hoogte van de laatste veranderingen binnen de SEO van de concurrent. Daarnaast geeft Fresh Index je informatie omtrent verdwenen links. Sommige websites gaan offline of worden verwijderd, dit is wel zo handig om te weten.
Backlink Tool
Deze tool gebruik je om een goed overzicht te krijgen van jouw backlinks, maar ook die van je concurrenten. Je vult simpelweg een URL in en vervolgens krijg je alle data over deze URL. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de verschillende pagina’s op andere websites die naar deze website linken. Daarnaast vind je hier ook informatie over de branches waarin de websites actief zijn. Je optimaliseert snel diverse links vanuit de juiste branches zodat je meer van de juiste links uiteindelijk op jouw website krijgt.
Gerelateerde websites vinden
Je kunt snel andere websites vinden die gerelateerd zijn aan de URL die jij invult. Deze informatie kun je op diverse manieren gebruiken. Nieuwsgierig naar de manieren, bekijk ze dan hier.
Kosten
Ben je niet tevreden met je aankoop? Bij Majestic krijg je 7 dagen garantie om je geld terug te krijgen. Dit geldt voor het Lite en Pro-pakket. Wanneer je een beginnende SEO’er bent, dan is het Lite-pakket voldoende voor jou. Ben je een meer ervaren SEO’er en wek je voor een marketingbureau, dan is het Pro-pakket voor jou. Ben je benieuwd naar de kosten van deze abonnementen? Deze zie je hieronder eenvoudig terug:
Bruikbaarheid t.a.v. de kosten
Je kunt de SEO tool niet gratis uitproberen, maar je kunt wel je geld terugvragen mocht je niet tevreden zijn. Dit is erg handig, want op deze manier zit je niet vast aan een abonnement waar je niet tevreden mee bent. Buiten dat zijn de kosten van het Lite-pakket aanzienlijk lager dan andere SEO tools aanbieden. Echter kun je met deze SEO tool niet alles wat ertoe leidt dat je nog een ander SEO tool moet aanschaffen. Het is daarentegen om de site geheel te vertalen naar het Nederlands wat zorgt voor een erg vriendelijk gebruik.
Conclusie
Wij zijn erg tevreden over de SEO tool. Het is makkelijk in gebruik en je heb veel mogelijkheden omtrent linkbuilding. Verder dan linkbuilding kun je niet veel met Majestic en zul je nog een andere tool moeten aanschaffen. De site is volledig vertaalbaar en daardoor makkelijk in gebruik voor Nederlanders die de Engelse termen niet volledig beheersen. Heb jij nog geen Seo tool voor je linkbuilding, dan is dit zeker een aanrader volgens SEO Marktplaats. Zo zijn er ook twee verschillende pakketten, namelijk een Lite en een Pro-pakket. Ben je niet tevreden met de SEO tool na het afsluiten van een abonnement, dan heb je 7 dagen na je aankoop om het abonnement stop te zetten en je geld terug te krijgen.
Prijs/kwaliteit verhouding | 9 |
Functionaliteiten | 9 |
Gebruiksvriendelijkheid | 9 |
Zoekwoorden onderzoek | 8 |
Concurrenten onderzoek | 9 |
Backlinks onderzoek | 8 |
Service | 8 |
Totaal score | 8,7 |