Duplicatie content: Uitgelegd
Als je op verschillende websites dezelfde inhoud tegenkomt, wordt dit meestal gezien als duplicatie content. Er kan duplicatie content op verschillende pagina’s plaatsvinden, maar ook op pagina’s zelf (dus vaker dezelfde content op één website). Dit heet interne en externe duplicatie content. Als er op één website dezelfde inhoud te zien is kan dit dus ook gezien worden als dubbele content. Interne duplicatie vindt meestal plaats bij websites die producten of diensten aanbieden. Er zijn namelijk meerdere bedrijven die dat product ook verkopen en dan krijg je dezelfde content, omdat het om hetzelfde product/dienst gaat.
Gevolgen van duplicatie content
Er zijn een aantal gevolgen die je gaat ervaren als er op je site (veel) content is te vinden die andere websites ook gebruiken. Google is een zoekmachine die bezoekers van de beste en relevantste content willen zien. Duplicatie content hoort hier dus zeker niet in thuis. Als twee websites dezelfde content hebben worden deze dus niet onder elkaar boven in de zoekresultaten weergeven. Het gevolg is hier dus dat een website niet goed weergeven wordt, omdat er maar één website in de zoekresultaten wordt opgenomen, om zo voor die relevante content te zorgen.
Je hebt als je in bezit bent van een website ook te maken met links. Door linkt krijgt een website waarde en kom je hoger in de zoekresultaten, maar als er nou 2 websites zijn met dezelfde content aanbieden is het mogelijk dat de links worden verdeeld en hierdoor kom je lager te zoekresultaten terecht. Dan is er nog crawltijd. Deze wordt gemeten door Google door middel van een spider of robot van een zoekmachine. Dit zorgt ervoor dat Google een website kan begrijpen. Als er er veel duplicatie content op een website staat zorgt dat ervoor dat Google al snel stop met het crawlen van de website, wat dan resulteert in dat bepaalde pagina’s niet goed terechtkomen in de zoekresultaten.
In het ergste geval kan een website een penalty krijgen van Google. Dit gebeurd niet snel, maar als een website zoveel gedupliceerde content heeft dat er niet meer onderuit gekomen kan worden, dan wordt deze penalty weleens uitgedeeld. Ook dit heeft weer een nadeel voor het goed terechtkomen van de zoekresultaten.
Duplicatie content voorkomen
De beste stap om duplicatie content te voorkomen is door je eigen teksten te schrijven in je eigen woorden en niet delen van teksten of de volledige tekst van een ander overnemen. Hierdoor word je zelf ook beter in het schrijven van aantrekkelijke teksten en het leveren van relevante content. Je kan ook nog altijd het werk uitbesteden aan een gespecialiseerd iemand. Als content van een webpagina naar de andere wordt verplaatst kan je een redirect invoeren. Hierdoor wordt de oude informatie van een bepaalde pagina verwijderd en wordt het niet meer gezien als dezelfde content. Als laatste kan je ook een canonical-tag invoeren. Dit laat simpelweg zien wat de primaire URL is.