Waarom social media adverteren?
Adverteren via social media is de snelst groeiende marketing trend van dit moment. Het neemt dan ook enkele voordelen met zich mee. Allereerst zorgt adverteren via social media voor verbeterde merkherkenning. Regelmatig iets posten op sociale mediaplatformen creëert geloofwaardigheid bij de klant en zorgt ervoor dat je als bedrijf gemakkelijk kunt luisteren naar wat de klant te zeggen heeft. De klant zal door de constante interactie het merk op den duur herkennen en hierdoor sneller aanbevelen aan familie en vrienden. Verder verbetert social media adverteren de merkloyaliteit. Via social media kunnen klanten hun mening en gevoelens uiten. Door hiernaar te luisteren en deze meningen en gevoelens te gebruiken, stijgt de klanttevredenheid en wordt de merkloyaliteit verhoogd. Ook zorgt social media adverteren voor verbeterde conversieratio’s. Doordat de zichtbaarheid van jouw merk wordt vergroot middels social media advertenties, zal jouw site door meer leads genereren en wordt de kans op conversie groter. Een ander voordeel is de afname in marketingkosten. In vergelijking met andere marketingmiddelen vereist sociale media marketing relatief lage marketingkosten. Als laatste zorgt sociale media adverteren voor een hogere ranking in zoekmachineresultaten. De sociale mediapagina zal de ranking niet direct verbeteren, maar het zorgt voor extra bezoekers van je website.
De beste sociale netwerken kiezen om te adverteren
De keuze van het sociale netwerk waarop u gaat opereren hangt af van drie belangrijke factoren. Als eerst hangt dit af van waar je doelgroep het meest geconcentreerd is. Ten tweede hangt de keuze af van waar de doelgroep het meest toegankelijk is. Als laatste wordt je keuze beïnvloed door waar jouw doelgroep het meest actief bezig is met advertenties. De meest populaire sociale netwerken van dit moment zijn Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn en Snapchat
Social media marketing strategie
Een social media marketing strategie is een plan om de interacties en advertenties op sociale media netwerken te maximaliseren om zo de doelen van jouw bedrijf te bereiken. Wat de invulling van deze doelen zijn, hangt af van je bedrijf. Het bepalen van je social media marketing strategie begint met het onderzoeken van je kopers en publiek. Wie is je doelgroep en wat zijn hun behoeften en interesses? Door hier rekening mee te houden kun je de inhoud van je advertenties afstemmen op het type publiek van je bedrijf. Wanneer je je doelgroep hebt gedefinieerd, bepaal je op welke sociale netwerken je jouw content gaat delen. Bepaal op welke kanalen je doelgroep zich bevind en plaats hier je advertenties. Bij het creëren van advertenties en/of content is het van belang om unieke en boeiende inhoud te bieden. Bekijk de inhoud van concurrenten en bedenk hoe jij jouw inhoud kan laten opvallen en je zo kan onderscheiden van de rest. Geef potentiële klanten een reden om uw bedrijf te ‘volgen’ en interactie te hebben met je bedrijf. Het is erg handig om gebruik te maken van een schema voor je advertenties. Door een schema te gebruiken ben je er zeker van dat jouw advertenties en/of content worden gedeeld zoals gepland. Als laatst is het van belang dat je je resultaten analyseert. Bekijk de social media-statistieken en ga na of je inspanningen tot de gewenste resultaten hebben geleid.