Voor - en nadelen
Wij hebben de voor - en nadelen geanalyseerd, laten we eerst even dieper ingaan op de voordelen van Mangools.
Voordelen:
- Mangools hanteert een erg prettig design;
- De prijs die je moet betalen om Mangools te gebruiken is prima te betalen;
- De tool is stabiel en betrouwbaar, het valt nauwelijks uit en geeft jou de juiste data.
- Bij Mangools krijg je toegang tot vijf verschillende SEO tools voor de prijs van één.
- Mangools geeft je ook nog eens nuttige informatie over je concurrenten.
Nadelen:
- Wanneer je een agentschap hebt en Mangools daarvoor wilt gebruiken, dan is er geen mogelijkheid om je dashboard te delen met klanten;
- Mangools is vrij nieuw, hierdoor is de database voor links kleiner dan bij de grote toos;
- Mangools is uitgebreid, maar toch minder uitgebreid dan bijvoorbeeld Ahrefs;
- Er wordt weinig aandacht besteed aan de technische kant van de SEO.
Gebruiksvriendelijkheid
Mangools heeft een erg prettig design dat rustig oogt. Alles op de site ziet er vloeiend uit, er is goed gebruik gemaakt van kleur en het ziet er niet te druk uit. De tool werkt erg stabiel waardoor het direct heel betrouwbaar aanvoelt.
Met Mangools kun je verschillende SEO tool functies gebruiken. Hierdoor heb je een complete tool, om de SEO strategie van je eigen website of die van je klanten te optimaliseren. Hieronder zullen we de tools en mogelijkheden van Mangools nader toelichten.
Tools / mogelijkheden
Zoals je eerder hebt kunnen lezen maakt Mangool gebruik van vijf verschillende SEO tools, waar jij toegang tot krijgt. We laten je niet langer in spanning wachten, hieronder zijn de tools omschreven.
1. KWFinder: zoekwoorden analyse tool
Met de KWFinder kun je achterhalen hoe vaak een woord, of meerdere woorden, worden gebruikt in Google. Dit is dus een erg fijne keyword tool! Daarnaast krijg je ook nog zoekwoorden suggesties, meer informatie over de concurrentie binnen jouw niche en nog veel meer nuttige data die jou op weg helpt naar een betere website.
2. SERPChecker: analyseren van de zoekresultaten
SERP staat voor Search Engine Result Page en dat betekent letterlijk: resultatenpagina van de zoekmachine. Wellicht beter bekend als de zoekresultaten in Google. Wat houdt nu de SERPChecker in? Met de SERPChecker kun je zoekwoorden invullen en vervolgens per land en apparaat de zoekresultaten van dat zoekwoord analyseren. Je zult een overzicht krijgen met wie in de top 10 staat, hoe goed ze scoren, hoeveel links ze hebben, hoe hoog hun autoriteit is enzovoorts. Deze tool is dus erg handig voor als je hoog wilt scoren, maar niet weet waardoor je dat nu nog niet bereikt hebt.
3. SERPWatcher: bijhouden van de posities van je zoekwoorden
Dit is waarschijnlijk een van de eenvoudigste tools om uit te leggen. Met de SERPWatcher kun je precies bijhouden welke positie een zoekwoord heeft. Dit noem je ook wel rank tracking. Je kunt zien op welke plek je zoekwoord staat, hoeveel volume je zoekwoord bevat, wat jouw gemiddelde positie is, wat je beste positie tot nu toe is geweest en hoeveel bezoekers er verwacht worden via dat zoekwoord. Binnen een mum van tijd kun je zien of je daalt of stijgt in Google en kun je direct actie ondernemen, een echte aanrader dus!
4. LinkMiner: linkbuilding analyse tool
Met deze tool kun je achterhalen waar de backlinks van bijvoorbeeld je concurrent vandaan komen en waarom jouw concurrent beter scoort dan jou. Als je het domein van je concurrent invult bij de LinkMiner, krijg je een overzicht van waar de backlinks vandaan komen. In dat overzicht staat hoeveel links je concurrent heeft, waar de links uit bestaan, hoeveel domeinen en IP Adressen gelinkt zijn en de informatie over de trust- en citation flow. Dit is natuurlijk erg handig voor je eigen linkbuilding campagne.
5. SiteProfiler: website analyse tool
Dit is een tool waarmee je een overview krijgt van een ingevuld domein. Als je nou een URL hebt ingevuld krijg je een scan te zien met de volgende informatie:
- Overview, 1 scherm met alle informatie.
- Backlinks, verwijzende domeinen, do-follow ratio, totale aantal backlinks, etc.
- Top content, best scorende content, interne links.
- Audience, informatie over de doelgroep.
- Competitors, website met content die overeenstemt.
In het begin lijkt deze tool niet zo speciaal, maar als je er eenmaal mee gewerkt hebt dan is het een ontzettend fijne tool. Je kunt er bijvoorbeeld direct achter komen wat de best scorende content van je concurrentie is en waar je je copywriters op moet laten werken.
Kosten
Niet geheel onbelangrijk zijn de kosten die je maandelijks kwijt bent voor deze SEO-tool. Benieuwd naar de pakketten van Mangools? Bekijk ze dan hier dan direct! Het is namelijk voor een beginnende SEO'er een belangrijke factor om met een krachtige maar ook zeker een betaalbare tool te werken!
In het algemeen betaal je voor een site als deze rond je $99 per maand. Bij Mangools kun je het kleinste pakket krijgen voor €49 per maand. Dat is best een groot verschil, voor de beginnende SEO’er is dit een fijne prijs. Het volgende zit dan in jouw pakket:
- 200 zoekwoorden tracker in SERPChecker
- 100 zoekwoorden per dag opzoeken in SERPWatcher
- 200 suggesties per zoekwoord in KWFinder
- 2.000 backlinks opzoeken in LinkMiner
- 20 websites per dag zoeken in SiteProfile
Voor een groter pakket wordt je limiet verhoogt op ieder onderdeel met een factor van 2,5-3,5 en betaal je €69 per maand. Dit account kun je delen met nog een andere collega binnen jouw team.
Bruikbaarheid t.a.v. de kosten
Mangools is bijna 70% goedkoper dan SEMrush, Moz en Ahrefs. De SEO-tool biedt ook nog eens erg veel functies voor de prijs van één als het ware. Je kunt wel zeggen dat de functionaliteiten van Mangools opwegen tegen de gevraagde prijs per maand. Je kunt ook zelf de keuze maken tussen het kleine en grote pakket, waardoor een ander bedrag gehanteerd wordt.
Review conclusie
In deze review hebben we naar de verschillende kanten van de SEO-tool Mangools gekeken. Het grote voordeel is waarschijnlijk de prijs en wat je ervoor terug krijgt. Mangools biedt een breed scala aan hulpmiddelen, waarmee jij eenvoudig de SEO-waarden van je website mee kunt verbeteren. De tool focust daarbij niet alleen op jouw website, maar je krijgt ook inzicht in de websites van concurrenten.
De tool wordt veel gebruikt door grote bedrijven, dat vinden wij niet gek! SEO Marktplaats raad dan ook aan dat iemand die met veel en weinig SEO werkt gebruik zou moeten maken van dit programma.
Prijs/kwaliteit verhouding | 9 |
Functionaliteiten | 9 |
Gebruiksvriendelijkheid | 9 |
Zoekwoorden onderzoek | 8 |
Concurrenten onderzoek | 9 |
Backlinks onderzoek | 8 |
Service | 8 |
Totaal score | 8,7 |