Voor- en nadelen
Bij SEO marktplaats willen wij onze gebruikers graag de meest gewenste informatie als eerst voorschotelen. Vele zijn namelijk nieuwsgierig naar wat de voor- en nadelen zijn van de SEO tools. Hierdoor beginnen wij onze reviews hier direct mee:
Voordelen
- Hét grootste voordeel van Morningscore is zonder twijfel de prijs. Er worden namelijk drie verschillende pakketten aangeboden waarvan het duurste pakket slechts €149,95 p.m. bedraagt! Mocht jij een beginnende marketeer zijn of run je een beginnende blogsite? Dan klinkt dit waarschijnlijk als muziek in je oren!
- De tool is zeer gebruikersvriendelijk
- On-demand je linkjes, de health en andere ranks controleren
- Dagelijkse automatische update
- En voor de liefhebbers heeft de tool een Dark UI theme!
Nadelen
- Er is geen mogelijkheid om je sociale media campagnes te koppelen aan de SEO tool. Hierdoor heb je niet alle informatie op één en dezelfde locatie
- Heb je een website van een concurrent ingesteld om te tracken? Dan telt dit als een ‘main website’
- Enkel SEO gericht en geen mogelijkheden tot SEA analyses
Gebruiksvriendelijkheid
Morningscore is zo ontworpen dat de tool overzichtelijk en duidelijk is voor de beginnende gebruikers, en tegelijkertijd niet ‘kinderlijk’ oogt voor de gevorderde. Dit zorgt voor een tool dat rust en overzicht uitstraalt, wat nogal moeilijk is aangezien alle mogelijkheden die een SEO tool aanbiedt.
Om goed van start te kunnen heeft het Deense bedrijf een ‘tooltip info’ knop ingebouwd en bieden ze zelfs meerdere ‘Guides & tutorials” aan. Ben jij een beginner? Dan raden wij je aan om te beginnen met het kijken van deze guides & tutorials! Dit zorgt voor een goede start en ook weet jij direct wat je waar kunt inzien, welke mogelijkheden er juist wel of niet zijn en hoe je het beste uit de tool haalt. Zelfs voor de ervaren marketeers kan het bekijken van deze guides & tutorials een aanrader zijn. Hierdoor heb jij al snel door wat deze tool in huis heeft en weet je ook je gewenste data kunt ophalen. De tool biedt namelijk verschillende opties aan waar jij diepgaande informatie rapportages kunt uitdraaien, en waar jij waardevolle informatie kunt inzien!
Tools / mogelijkheden
Eerder geven wij aan dat je Morningscore als een ‘all-in-one’ SEO tool kan zien, dit komt doordat er vele functies mogelijk zijn. Iedere functie voorziet je weer van andere, waardevolle informatie die jij kan gebruiken om je website beter te optimaliseren, kunt inzien wat je concurrenten doen en nog veel meer. Hieronder hebben wij enkele features genoteerd:
- De zoekwoorden positie tracker
Deze feature geeft je inzichten over de geplaatste content en welke scores hieraan gekoppeld gaan. Heb jij bijvoorbeeld een artikel geschreven over een bepaald product dat je aanbiedt, dan worden de zoekwoorden die je hebt ingesteld getraceerd. Zonder dat jij content hebt geplaatst, is het dus onmogelijk om de zoekwoorden positie tracker te gebruiken. Deze feature laat je in een duidelijk overzicht zien wat de zoekwoorden doen, waar ze momenteel staan, hoeveel verkeer ze opleveren en of ze gestegen of gedaald zijn in de ranking. Zie jij een groen pijltje staan bij het zoekwoord? Dan is dit een goed teken! Die is namelijk dan gestegen in de ranking. Staat er een rood pijltje naast? Dan betekent dit dat het gedaald is. TIP: Zie jij een rood pijltje? Vernieuw dan eens de content op die pagina. Een blog van 2 jaar geleden kan namelijk niet meer actueel zijn of dient aangepast te worden!
- Website gezondheid check
Iedere website wordt door de zoekmachines gecontroleerd op vele verschillende factoren. Zo kan er gekeken worden naar de inkomende links, uitgaande links, redirects, meta-title’s, afbeeldingen en ga zo nog maar even door. Met de website check, bekijkt Morningscore deze factoren en laat het je in een overzicht zien wat de bevindingen hiervan zijn. Dit is natuurlijk super waardevol! Krijg jij namelijk één melding dat een belangrijke pagina op de website niet gevonden kan worden door de Crawler van Google? Dan weet je dat je hier direct achteraan moet. De gegeven score zit tussen de 0 en de 100, waarbij 0 de laagst mogelijke score is en 100 het hoogst.
- Linkbuilding analyses
Een belangrijk aspect van SEO bestaat uit het vergaren van backlinks. Backlinks zijn linkjes van andere partijen die verwijzen vanuit hun website naar jouw website. Hiermee geven ze namelijk indirect aan dat ze de website waar ze naar linken, een waardevolle bron vinden. Dit wordt door Google zeer gewaardeerd en dit zorgt voor een betere vindbaarheid. Het is dus belangrijk om dit de gaten te kunnen houden. Met de linkbuilding analyse van Morningscore weet jij zeker dat je een duidelijk overzicht kunt bewaren voor de inkomende en uitgaande links. Zo zie jij bijvoorbeeld duidelijk hoeveel nieuwe linkjes je hebt verkregen of juist hoeveel er zijn vergaan. Bij iedere backlink zie je ook de ‘domain authority’ score aan, dit geeft één indicatie van de sterkte van de betreffende link.
- Organisch verkeer tracker
Wederom een feature waarmee je zeer nuttige informatie kunt verkrijgen over je eigen site, maar ook over die van je concurrenten. In deze feature krijg jij een duidelijk overzicht te zien over wat het maandelijkse verkeer op jouw website doet. Je ziet het aantal bezoekers, de maandelijkse groei of daling hiervan en via welke zoekwoorden ze binnenkomen, ook voor longtail zoekwoorden. Deze data is ook te verkrijgen vanuit een andere tool zoals Google Analytics, maar wat je daar niet kan is het tracken van je concurrenten. Morningscore geeft je de mogelijkheid om je concurrenten te tracken en zo zie je exact hoe jij tegenover hen staat met je maandelijkse bezoekers. Zie jij bijvoorbeeld dat je directe concurrent een sterke groei ervaart in de maandelijkse bezoekers, dan kan jij onderzoeken wat er is veranderd en wellicht zelf ook implementeren!
- SEO suggesties
Morningscore heeft een feature ingebouwd dat je suggesties geeft over mogelijke verbeteringen op je site. Zo zie je in één tabblad of er onpage verbeteringen mogelijk zijn, wat de verbeteringen zijn en hoe je ze kunt behalen. Een voorbeeld hiervan kan een melding zijn dat aangeeft dat een bepaalde pagina geen meta-title heeft. De meldingen worden verdeeld in vier verschillende categorieën: Difficulty, Category, Discription en ROI. Zo zie je in één oogopslag of de melding direct afgehandeld moet worden en of dit een lastige fix is of niet. Een feature wat je veel kan opleveren dus!
- Concurrenten analyse
Een feature die je waarschijnlijk al verwachte, de concurrenten analyse. Morningscore geeft je vele opties om inzichten te verkrijgen over je concurrenten wat weer verwerkt is een overzichtelijk tabblad. Vele hebben de gedachte “Er zijn al zo veel aanbieders in deze branche, hoe ga ik hier tussenkomen?”, het antwoord kan eenvoudig zijn. Analyseer en bestuur de concurrenten goed en kopieer de werkwijze. Zo kan jij bijvoorbeeld zien waar zij de backlinks vandaan hebben. Benader dezelfde partijen en vraag of jullie ook tot een overeenkomst kunnen komen!
Wij hebben gekozen om deze zes features uit te lichten omdat ze je een goed beeld geven over de mogelijkheden met Morningscore. Verder heb je nog andere functies die je duidelijk worden uitgelegd in de guides & tutorials dus maak daar zeker gebruik van!
Kosten
Kan je het nog herinneren wat we bovenaan in de blog hebben verteld over de kosten? Natuurlijk! De kosten van Morningscore zijn namelijk zeer scherp. Ze bieden drie verschillende pakketten aan: een Lite, een Businness en een Pro pakket. Bekijk hier direct de prijzen!
Ben jij een fanatieke blogger, een beginnende marketeer of beginnende affiliate webshop? Dan raden wij je aan om te beginnen met het Lite pakket. Hiermee heb jij een zeer scherpe prijs en volledige toegang tot alle functionaliteiten. Dit is bedoeld voor één enkele persoon, aangezien je maar met 1 user gekoppeld kan zijn aan het pakket. Bij de business zijn dit er 3 en bij de pro worden dit er 10. Ieder pakket krijgt volledige toegang tot de tool en zit het verschil zich in de mogelijkheden tot analyseren. Bij een Pro pakket kan je bijvoorbeeld 75 websites tracken en bij de lite zijn dit er 5.
Vergelijk je de kosten van Morningscore met andere betaalde SEO tools? Dan kom je er al snel achter ze een zeer concurrerende prijs hanteren.
Bruikbaarheid t.a.v. de kosten
Doordat Morningscore nog een jonge speler is, ontstaan in 2018, geven ze veel weg voor een lage prijs. Dit is natuurlijk nodig om mee te kunnen doen aan de top. De grote jongens zoals SEMrush, MOZ of Ahrefs overtref je namelijk niet zomaar. Echter is Morningscore een zeer complete SEO tool met een fijne en moderne blik.
Review conclusie
Morningscore is een geweldige nieuwe speler in het veld met een moderne gloed waar de bestaande spelers wellicht wat van kunnen opsteken. De tool is enkel gericht op SEO en levert hierdoor helaas een aantal punten in doordat ze geen SEA inzichten weergeven. Ook laat deze tool sociale media buiten staan. De ‘all-in-one’ SEO tool geeft je fijne inzichten waarmee jij je website enorm sterk kunt optimaliseren, en dit voor een zeer scherpe prijs. Ben jij enkel op zoek naar SEO inzichten? Dan is Morningscore een goede tool om mee te beginnen!
Ben jij nieuwsgierig geworden? Morningscore biedt nu een gratis trial periode aan van maar liefst 14 dagen! Maak hier direct gebruik van en kom er zelf achter of de tool aansluit bij jouw wensen en eisen.
Prijs/kwaliteit verhouding | 9 |
Functionaliteiten | 9 |
Gebruiksvriendelijkheid | 9 |
Zoekwoorden onderzoek | 8 |
Concurrenten onderzoek | 9 |
Backlinks onderzoek | 8 |
Service | 8 |
Totaal score | 8,7 |