Zoekwoorden
Belangrijk aan een SEO tekst is dat je inhaakt op relevante zoekwoorden. Door middel van SEO Copywriting creëer je een duidelijke en overtuigende tekst van goede kwaliteit. Het kan echter moeilijk zijn om een balans te vinden tussen de dichtheid van keywords in je content, en de kwaliteit van de tekst. Vermijd daarom altijd keyword stuffing! Hierbij gebruik je overmatig de belangrijkste zoekwoorden, wat kan leiden tot een negatieve gebruikservaring en dus een slechtere positie van je website. Doe daarom voor je gaat schrijven een zoekwoordenonderzoek en baseer je keuzes op de resultaten. Let hierbij niet alleen op het zoekvolume maar ook op de zoekwoordmoeilijkheid.
Kwaliteit over kwantiteit
Als je begint met schrijven, denk dan aan je lezer en niet aan de zoekmachine. Je tekst moet niet alleen relevant zijn maar ook begrijpelijk en interessant. Focus daarom op de kwaliteit en niet de kwantiteit van je teksten. Een goede tekst heeft voor de lezer veel meer waarde dan vijf slechte teksten. Maak je tekst aantrekkelijk en geef specifieke en interessante informatie over het onderwerp waarover je schrijft. Eventueel kun je wel gebruik maken van een tekst suggestie tool zoals Jasper.ai, die je op weg kan helpen met het schrijven mocht je daar moeite mee hebben.
Een goede structuur
Gebruik een constante en goede structuur (inleiding – kern – afsluiting) voor je teksten. Vergeet ook zeker niet om verschillende kopjes en subkopjes toe te voegen, dit biedt een mooi overzicht voor de lezer en maakt een langere tekst beter leesbaar. Maak deze aantrekkelijk en passend bij het onderwerp van de alinea. Ook in deze kopjes kun je keywords verwerken. Maak de alinea's niet te lang en ben concreet, je lezer zal anders de aandacht verliezen en de lange stukken overslaan. Is een lange tekst niet te vermijden, probeer hierin dan overzicht aan te brengen door bijvoorbeeld dikgedrukte woorden te gebruiken. Ook kun je gebruik maken van een opsomming, het scannen van de tekst is dan een stuk makkelijker. Daarbij hecht Google waarde aan opsommingen, en kun je keywords in je opsomming gebruiken om deze waarde te vergroten. Als de lezer langere tijd aanwezig is op jouw webpagina is dat voor Google een teken dat deze pagina relevant is.
Kies een geschikte schrijfstijl
Zorg ervoor dat je tekst past bij het onderwerp en je doelgroep. Ook moet je schrijfstijl consequent zijn. Kies daarom zorgvuldig welke termen je gaat gebruiken en wissel hierin niet. Vermijd daarbij ook het gebruik van afkortingen.
Wees uniek
Misschien wel het belangrijkste van allemaal; zorg ervoor dat je tekst uniek is!! Kopieer niet zomaar een tekst van je concurrent, Google zal dit herkennen en afstraffen. Google laat namelijk niet alle resultaten zien als deze vrijwel dezelfde tekst hebben, niet erg gunstig voor jouw positie dus. Als je alleen maar gekopieerde content gebruikt kan Google er zelfs voor kiezen je helemaal uit de index te gooien. Google wordt hierin steeds slimmer en herkent ook de teksten waarin jij slechts kleine aanpassingen hebt gemaakt. Buiten de negatieve effecten die het kopiëren en plakken van bestaande teksten kan hebben op de positie van je website, kan het ook juridische gevolgen hebben. Schrijf dus altijd een originele tekst!